Przejdź do treści
Archiwum

JURY

Anna Jadowska

Reżyserka i scenarzystka. Absolwentka PWSFTVIT w Łodzi i Szkoły Wajdy. Jej film fabularny „Dotknij mnie” zdobył nagrodę główną w Konkursie Kina Niezależnego na FPFF w Gdyni w 2003 r., a krótkometrażowy „Korytarz” wziął udział w Międzynarodowym Tygodniu Krytyki w ramach MFF w Cannes w 2004 r. W 2005 r. za obraz „Teraz ja”  otrzymała Nagrodę za debiut reżyserski lub drugi film podczas FPFF w Gdyni. Jej przedostatnia fabuła „Dzikie róże” z 2017 r. zdobyła m.in. Stockholm Impact Award na MFF w Sztokholmie i aż cztery nagrody na Festiwalu młodego Kina Wschodnioeuropejskiego w Cottbus.

„Kobieta na dachu” (2022) to nagrody na festiwalach w Gdyni (FPFF), Nowym Jorku (Tribeca Film Festival), Hanoi (Hanoi International Film Festival), Toruniu (Camerimage),  pięć nominacji do Orłów, w tym jedna nagroda za Najlepszą główną rolę kobiecą dla Doroty Pomykały.

Anna Jadowska będzie również – wraz z Dorotą Pomykałą – gościnią spotkania po pokazie specjalnym „Kobiety na dachu” 9 czerwca.

Beata Dzianowicz

Reżyserka filmowa i teatralna, scenarzystka, dramaturg. Jest autorką kilkunastu filmów dokumentalnych (m.in. „Latawce” z licznymi nagrodami np. Grand Prix Semaine de la Critique na 61. Festiwalu Filmowym w Locarno). W fabule zadebiutowała w 2018 roku filmem „Odnajdę cię”.

fot. Łukasz Bąk

W 2022 r. napisała scenariusz i wyreżyserowała drugą fabułę „Strzępy” nagrodzoną na Warszawskim Festiwalu Filmowym oraz Festiwalu Polskich Filmów fabularnych w Gdyni (Nagroda za debiut reżyserski lub drugi film, Nagroda Onetu „Odkrycie Festiwalu”).

Wykłada reżyserię filmu dokumentalnego w Szkole Filmowej im. K. Kieślowskiego w Katowicach.

Wiola Sowa

Doktor sztuk filmowych. Absolwentka ASP w Krakowie i PWSFTviT w Łodzi. Wykładowczyni w Instytucie Sztuki i Designu UP w Krakowie. Reżyserka filmów animowanych i filmów mixed media. Dwukrotna laureatka Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stypendium Miasta Krakowa i Stypendium Goethe Institut w Berlinie. W latach 2008–2012 przewodnicząca polskiej sekcji ASIFA (Association Internationale du Film d’Animation, międzynarodowego stowa­rzyszenia zrzeszającego twórców filmu animowa­nego na świecie). W latach 2005–2008 członek Zarządu Krakowskiego Oddziału Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Od 2010 do 2020 roku, z no­minacji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowe­go, ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Adiunkt w Instytucie Sztuki Mediów Uniwersytetu Pedagogicznego, gdzie pełni również obowiązki kierownika Katedry Multimediów.

Za swoje filmy otrzymała ponad dwadzieścia nagród na polskich i światowych festiwalach, m.in. Jej filmy „Pomiędzy nami” (2000), „Refreny” (2007), „XOXO pocałunki i uściski” (2016), „Wielka Księga Uczuć – tęsknota” (2020) były prezentowane i nagradzane na wielu festiwalach w kraju i za granicą, m.in.: National Gallery of Art Washington D.C., Fundacja Kościuszki w Nowym Jorku, Barbican Centre w Londynie, Centre Pompidou w Paryżu, Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim w Warszawie, podczas Hiroshima Animation Festival w Japonii, Annecy Animation Festival we Francji. Jest zdobywczynią Srebrnego Smoka, Srebrnego Lajkonika i nagrody FIPRESCI dla najlepszego filmu animowanego na Krakowskim Festiwalu Filmowym.

Krzysztof Majchrzak

 Jeden z najbardziej charakterystycznych aktorów filmowych i teatralnych, znany z licznych kreacji w filmach Jana Jakuba Kolskiego, Piotra Szulkina i Witolda Leszczyńskiego; również muzyk koncertujący z kwartetem jazzowym A-2, wykładowca warszawskiej Akademii Teatralnej.

Studiował wokalistykę i pedagogikę w PWSM w Łodzi, później rozpoczął studia aktorskie w tamtejszej PWSFTViT, by ostatecznie dyplom zrobić w warszawskiej PWST w 1974 r. Po studiach, w latach 1974-1975 występował w Teatrze Narodowym, przez 16 kolejnych lat należał do zespołu warszawskiego Teatru Powszechnego, następnie warszawskiego Teatru Studio.

Debiutował jeszcze na studiach w 1970 r., a dziewięć lat później wystąpił w pierwszej głównej roli filmowej u Filipa Bajona w „Arii dla atlety”, która okazała się przełomem. Niezapomnianą kreację stworzył w „Konopielce” Witolda leszczyńskiego (1981 r.). Z tym reżyserem spotkał się jeszcze na planie „Siekierezady” (1985 r.). Druga połowa lat 90. to okres intensywnej i owocnej współpracy z Janem Jakubem Kolskim. Wyjątkowym momentem na jego artystycznej drodze było spotkanie z Davidem Lynchem przy filmie „Inland Empire” (2006 r.), gdzie aktor wcielił się w postać Fantoma.

Wielokrotnie nagradzany, m.in. na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni („Cudowne miejsce” 1994 r., „Historia kina w Popielawach” 1998 r., „Pornografia” 2003 r.).

W 2016 r. zagrał główną rolę w filmie J.J. Kolskiego „Las 4 rano”, do którego także współtworzył scenariusz.

  • 2014 – Srebrny Medal Gloria Artis – Zasłużony Kulturze,
  • 2016 – Złoty Glan – nagroda przyznawana twórcom niezależnym, którzy przeciwstawiają się modom i trendom, dominującym w kulturze popularnej.
  • 2021 – Złoty Anioł za niepokorność twórczą na 19. MFF Tofifest
fot. Ksawery Zamoyski

Łukasz Maciejewski – filmoznawca, krytyk filmowy i teatralny, kurator i organizator festiwali, pedagog, autor książek.

Wieloletni wykładowca na Wydziale Aktorskim Szkoły Filmowej w Łodzi. Dyrektor artystyczny festiwali: „Kino na Granicy” w Cieszynie, „Grand Prix Komeda” w Ostrowie Wielkopolskim; dyrektor programowy festiwalu „Wajda na Nowo” w Suwałkach, „Alchemia Kina” w Zamościu, kurator programowy Małopolskiego Ogrodu Sztuki (Teatr im. Słowackiego w Krakowie) oraz festiwalu Tofifest w Toruniu.

Członek Europejskiej Akademii Filmowej, Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI, Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych, Stowarzyszenia Filmowców Polskich i ZAIKSu. Dwukrotny laureat Nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategoriach „książka roku” i „krytyk roku”, czterokrotnie nominowany do tej nagrody. Laureat „Złotej Róży”, statuetki „Uskrzydlonego”, „Dziennikarskiej Weny”, „ArtKciuka”, medalu województwa małopolskiego „Polonia Minor” oraz orderu „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

Ambasador projektu „Kultura Dostępna w Kinach”, członek kapituły „Paszportów Polityki” i „Olśnień Onetu”. Współpracuje z wieloma czasopismami i portalami. Jest stałym felietonistą i recenzentem filmowym i teatralnym „Interii”, felietonistą „Kalejdoskopu Łódzkiego”, „Jazz Forum” oraz współpracownikiem miesięczników „Teatr” i „Kraków i Świat”.

Juror kilkudziesięciu festiwali filmowych, m.in. w Rabacie, Montrealu, Karlovych Varach, Podgoricy, Agadirze, Skopje, Chociebużu, Austin i Pusanie. Wystąpił w filmach dokumentalnych „Zawód reżyser” – Agnieszka Holland (2008) w reżyserii Piotra Stasika, „Andrzej Barański” (2007) w reżyserii Leiva Igora Devolda, w serialu dokumentalnym „Blok” (2018) w reżyserii Tomasza Knittela. W 2016 zagrał samego siebie w eksperymentalnym dokumencie kreacyjnym „Zenon” w reżyserii Huberta Klimko-Dobrzanieckiego. W 2022 roku wystąpił w filmie „Tajemnica Lema” w reżyserii Wojciecha Kusia. Był konsultantem scenariuszowym filmu „Słoń” (2022).

W telewizji był pierwszym gospodarzem dnia filmowego w TVP Kultura, współpracuje z magazynem „Aktualności Filmowe” w Canal+ oraz z podcastem „Nowy Tygodnik Kulturalny”.

Autor lub współautor ponad trzydziestu publikacji książkowych, m.in. „Przygoda myśli. Rozmowy obok filmu”, „Wszystko jest lekko dziwne. Jerzy Radziwiłowicz w rozmowie z Łukaszem Maciejewskim”, „Aktorki. Spotkania”, „Aktorki. Portrety”, „Aktorki. Odkrycia”, „Flirtując z życiem. Danuta Stenka w rozmowie z Łukaszem Maciejewskim”, „Krystian Lupa, Łukasz Maciejewski, Koniec świata wartości. The end of the world of values”, „Wpadnij, to pogadamy… Krzysztof Orzechowski w rozmowie z Łukaszem Maciejewskim”.

W 2022 roku otrzymał pierwszą w historii Nagrodę „Klaps” dla krytyka filmowego roku.