Przejdź do treści
info

JURY

Małgorzata Imielska

fot. Tomek Kamiński

Absolwentka Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej na WRiTV UŚ w Katowicach, reżyserka oraz autorka scenariuszy filmów dokumentalnych, fabularnych, spektakli teatralnych i radiowych. Jej debiut fabularny (wg autorskiego scenariusza) „Wszystko dla mojej matki” otrzymał nagrodę za reżyserię i dla najlepszego filmu fabularnego na International Film Festival Dhaka 2020, wyróżnienie za debiut reżyserski i Nagrodę Publiczności na Warszawskim Festiwalu Filmowym w 2019 r. Ponadto wyróżnienia na Festiwalu Lubuskie Lato Filmowe, Forum Kina Europejskiego Cinergia oraz Bastau International Film Festival w Kazachstanie. Dokument „Miłość i puste słowa” (2018), zdobył liczne nagrody w Polsce i zagranicą, m.in. „Złote Grono” na 48. Lubuskim Festiwalu Filmowym oraz nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich na Międzynarodowym Festiwalu „Człowiek w Zagrożeniu” w Łodzi w 2018 r.

Ponadto był także prezentowany na międzynarodowych festiwalach w Hong Kongu, Toronto, Krakowie, Cottbus, Pradze, Budapeszcie i Wiedniu. Inne ważne nagrody za film dokumentalny: „Powiedz mi dlaczego” (nagroda Stowarzyszenia Filmowców Polskich na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych w Konkursie Polskim w Krakowie w 2007 r., nagrodę Bronze Remi na Worldfest Independent Film Festival w Huston oraz wyróżnienie na MFFD w Kantonie), „Przeżyć Afganistan” (główna nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Historycznych i Wojskowych w Warszawie w 2012 r.).
Drogę festiwalową właśnie rozpoczął najnowszy dokument jej autorstwa „Posłuchaj, co chcę Ci powiedzieć”.

Aga Woszczyńska 

fot. Karina Lempkowska

Reżyser. Scenarzysta. Antropolog. Członek Gildii Reżyserów Polskich. Ukończyła Stosowane Nauki Społeczne na Uniwersytecie Warszawskim (2008) oraz Wydział Reżyserii w Łódzkiej Szkole Filmowej (2014).
Jest autorem kilkunastu filmów i projektów krótkometrażowych oraz pełnego metrażu.
Jej film dyplomowy „Fragmenty” miał swoją premierę na Festiwalu Filmowym w Cannes w sekcji Directors’ Fortnight w 2014.

Jej debiut fabularny „Cicha Ziemia” miał swoją światową premierę w 2021 roku na Toronto International Film Festival. Film został spektakularnie przyjęty przez zagraniczną krytykę i maił dystrybucję w 6 krajach Był też filmem otwarcia Festiwalu Nowe Horyzonty w 2022 roku.
Jej filmy były prezentowane na ponad 120 festiwalach filmowych i przywiozły nagrody z wielu z nich m.in.  Fipresci
Jest stypendystą Ministra Kultury, laureatem Talentów Trójki oraz dwukrotnie otrzymała w USA Discovering Eye Award for The Most Interesting Emerging Artist.
Woszczyńska jest obecnie w pre-produkcji do swojego drugiego filmu „Czarna Woda”.

Piotr Dumała

fot. Monika Augustyniak-Dumała

Reżyser, scenarzysta, scenograf filmów animowanych i fabularnych. Absolwent Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie. Profesor zwyczajny sztuki filmowej, wykładowca w Łódzkiej Szkole Filmowej, były gościnny profesor na Konstfack College of Art w Eksjo (Szwecja) i gościnny wykładowca na Harvard University w Cambridge (USA). Laureat ponad stu polskich i międzynarodowych nagród za twórczość filmową.

W swoim dorobku ma takie produkcje, jak m.in. animacje „Hipopotamy”, „Czarny kapturek”, „Łagodna”, „Ściany”, „Wolność nogi”, „Franz Kafka” oraz fabuły „Las” czy „Elderly”, „Fin del Mundo?”. Autor plakatów, ilustracji prasowych i książkowych oraz komiksów. Poeta, autor tekstów piosenek i opowiadań. Wynalazca techniki animacji na płytach gipsowych. Odznaczony srebrnym i złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis, nagrodą Smok Smoków na Krakowskim Festiwalu Filmowym oraz Luna de Valencia za całokształt twórczości na MFFA w Walencji.

KRZYSZTOF MAJCHRZAK


Jeden z najbardziej charakterystycznych aktorów filmowych i teatralnych, znany z licznych kreacji w filmach Jana Jakuba Kolskiego, Piotra Szulkina i Witolda Leszczyńskiego; również muzyk koncertujący z kwartetem jazzowym A-2, wykładowca warszawskiej Akademii Teatralnej.
Studiował wokalistykę i pedagogikę w PWSM w Łodzi, później rozpoczął studia aktorskie w tamtejszej PWSFTViT, by ostatecznie dyplom zrobić w warszawskiej PWST w 1974 r.

Po studiach, w latach 1974-1975 występował w Teatrze Narodowym, przez 16 kolejnych lat należał do zespołu warszawskiego Teatru Powszechnego, następnie warszawskiego Teatru Studio. Debiutował jeszcze na studiach w 1970 r., a dziewięć lat później wystąpił w pierwszej głównej roli filmowej u Filipa Bajona w „Arii dla atlety”, która okazała się przełomem. Niezapomnianą kreację stworzył w „Konopielce” Witolda Leszczyńskiego (1981 r.). Z tym reżyserem spotkał się jeszcze na planie „Siekierezady” (1985 r.).

Druga połowa lat 90. to okres intensywnej i owocnej współpracy z Janem Jakubem Kolskim. Wyjątkowym momentem na jego artystycznej drodze było spotkanie z Davidem Lynchem przy filmie „Inland Empire” (2006 r.), gdzie aktor wcielił się w postać Fantoma.
Wielokrotnie nagradzany, m.in. na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni („Cudowne miejsce” 1994 r., „Historia kina w Popielawach” 1998 r., „Pornografia” 2003 r.).
W 2016 r. zagrał główną rolę w filmie J.J. Kolskiego „Las 4 rano”, do którego także współtworzył scenariusz.
2014 – Srebrny Medal Gloria Artis – Zasłużony Kulturze.
2016 – Złoty Glan – nagroda przyznawana twórcom niezależnym, którzy przeciwstawiają się modom i trendom, dominującym w kulturze popularnej.
2021 – Złoty Anioł za niepokorność twórczą na 19. MFF Tofifest.

Łukasz Maciejewski

fot. Ksawery Zamoyski


Filmoznawca, krytyk filmowy i teatralny, kurator i organizator festiwali, pedagog, autor książek.
Wieloletni wykładowca na Wydziale Aktorskim Szkoły Filmowej w Łodzi. Dyrektor pięciu festiwali filmowych w Polsce: „Kina na Granicy” w Cieszynie, „Grand Prix Komeda” w Ostrowie Wielkopolskim; dyrektor programowy festiwalu „Wajda na Nowo” w Suwałkach, „Alchemia Kina” w Zamościu i „Natura Kina” w Pińczowie, kurator programowy Małopolskiego Ogrodu Sztuki (Teatr im. Słowackiego w Krakowie) oraz festiwalu Tofifest w Toruniu.

Członek Europejskiej Akademii Filmowej, Polskiej Akademii Filmowej, Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI, Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych, Stowarzyszenia Filmowców Polskich i ZAIKSu. Dwukrotny laureat Nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategoriach „książka roku” i „krytyk roku”, czterokrotnie nominowany do tej nagrody. Laureat „Złotej Róży”, statuetki „Uskrzydlonego”, „Dziennikarskiej Weny”, „ArtKciuka”, medalu województwa małopolskiego „Polonia Minor” oraz orderu „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
Ambasador projektu „Kultura Dostępna w Kinach”, członek kapituły „Paszportów Polityki” i „Olśnień Onetu”. Współpracuje z wieloma czasopismami i portalami. Jest stałym felietonistą i recenzentem filmowym i teatralnym „Interii”, felietonistą „Kalejdoskopu Łódzkiego”, „Jazz Forum” oraz współpracownikiem miesięczników „Teatr” i „Kraków i Świat”.

Juror kilkudziesięciu festiwali filmowych, m.in. w Rabacie, Montrealu, Karlovych Varach, Podgoricy, Agadirze, Skopje, Chociebużu, Austin i Pusanie. Wystąpił w filmach dokumentalnych „Zawód reżyser” – Agnieszka Holland (2008) w reżyserii Piotra Stasika, „Andrzej Barański” (2007) w reżyserii Leiva Igora Devolda, w serialu dokumentalnym „Blok” (2018) w reżyserii Tomasza Knittela. W 2016 zagrał samego siebie w eksperymentalnym dokumencie kreacyjnym „Zenon” w reżyserii Huberta Klimko-Dobrzanieckiego. W 2022 roku wystąpił w filmie „Tajemnica Lema” w reżyserii Wojciecha Kusia. Był konsultantem scenariuszowym filmu „Słoń” (2022).
W telewizji był pierwszym gospodarzem dnia filmowego w TVP Kultura, współpracuje z magazynem „Aktualności Filmowe” w Canal+ oraz z podcastem „Nowy Tygodnik Kulturalny”.

Autor lub współautor ponad trzydziestu publikacji książkowych, m.in. „Przygoda myśli. Rozmowy obok filmu”, „Wszystko jest lekko dziwne. Jerzy Radziwiłowicz w rozmowie z Łukaszem Maciejewskim”, „Aktorki. Spotkania”, „Aktorki. Portrety”, „Aktorki. Odkrycia”, „Flirtując z życiem. Danuta Stenka w rozmowie z Łukaszem Maciejewskim”, „Krystian Lupa, Łukasz Maciejewski, Koniec świata wartości. The end of the world of values”, „Wpadnij, to pogadamy… Krzysztof Orzechowski w rozmowie z Łukaszem Maciejewskim”.
W 2022 roku otrzymał pierwszą w historii Nagrodę „Klaps” dla krytyka filmowego roku.